Wat hebben Volkswagen, Boeing en Corona met elkaar gemeen?

Column

Niets, zo op het eerste gezicht. En toch is er een overeenkomst. 

Bij Volkswagen is door Diesel Gate meer dan 30 miljard euro verdampt. En Boeing is met haar mislukte ontwerp van de 737 Max nu al 20 miljard euro kwijt. Met deze getallen laat ik de beurswaarde vooralsnog achterwege omdat genoemde bedragen zo al indrukwekkend genoeg zijn.

En dan Corona; het virus zet de wereld op zijn kop en de verliezen zijn al niet meer in geld uit te drukken. Als ik ‘s morgens wakker word, is dat de laatste weken met zo’n onbestemd gevoel. U kent dat misschien ook wel. Wat is er ook alweer? …….O ja, shit, dat is er: Corona. En meteen denk ik aan mijn moeder van 85, die twee weken geleden nog naar mij gniffelde toen ik de “Corona-groet” introduceerde. Hiermee gaf ik geen hand meer, maar draaide ik olijk met mijn handen in de lucht. 

Een dergelijk onbestemd gevoel moeten de medewerkers van Volkswagen ook gekend hebben. Bij Boeing hebben de ingenieurs er ‘s nacht wakker van gelegen. En in China is de arts die al vroegtijdig waarschuwde voor een SARS-kloon zelf overleden aan zijn dodelijke ontdekking.

De Raad van Commissarissen van VW heeft in 2011 een alarmerend rapport toegeschoven gekregen afkomstig van techneuten uit de fabriek. Hierin werd gewaarschuwd dat er fraude werd gepleegd en regels werden genegeerd. Onderzoekers van MIT en Harvard schreven in 2017 dat dieselgate resulteerde in 1200 vroegtijdige overlijdens, 13.000 verloren levensjaren en 1,9 miljard extra kosten in de gezondheidszorg van Duitsland.

“Dit vliegtuig is ontworpen door clowns die onder toezicht staan van apen.”. Beter dan dit is een waarschuwing vanuit de werkvloer toch niet te verpakken. En toch stuurde de toezichthouders en directie de Max 737 de lucht in. Ook toen piloten klaagden over besturingsproblemen van de Max bleek dit niet een reden te zijn om in te grijpen. 

Li Wenliang, de Chinese Corona-klokkenluider, werd aangeklaagd voor “het verstoren van de sociale orde”. En daar vinden wij in Nederland heel veel van, want dat is natuurlijk je reinste dictatuur. Zit er een verschil tussen het negeren van waarschuwingen van medewerkers van Martin Winterkorn, Eric Lindblad en Xi Jinping? In mijn ogen niet. Narcistisch leiderschap en dictatuur liggen helemaal niet zover uit elkaar. En daar zouden we nu een keer echt iets van moeten vinden. Dat het Corona virus is uitgelopen op een Pandemie heeft alleen maar te maken met niet willen luisteren naar “de werkvloer”.

Hoe Nederland tot nu toe met haar klokkenluiders omgaat is bedroevend. Vaak gemangeld in het systeem en roemloos via een zijdeur afgevoerd. In het bedrijfsleven zijn kritische medewerkers vaak geen welkome gast. 

Achteraf schijnbaar wel. In de laatste weken van “De Wereld Draait Door” is er weer veel aandacht voor “de dwarsliggers en andersdenkende”. Heroïsche videoclips komen voorbij van mannen en vrouwen die iets groots hebben bereikt of hebben achtergelaten. 

“De held wordt vaak later in het verhaal geschreven” heeft ooit een wijs man mij geleerd. VW-eindbaas Herbert Diess neemt dit nu wel heel letterlijk op. Zij nemen een agressieve milieuactivist in dienst en deze moet rechtstreeks aan “Herr Diess’ rapporteren.

De wereld op zijn kop. Wel lekker actueel.

Frank J. van Klink

Publicaties

Pin It on Pinterest