De Spanning staat erop! 3/3; Een drieluik over elektrisch rijden.

Columns, XLLease archief

“Imago elektrisch rijden moet worden opgepoetst !”

Dit is de kop van een artikel in het financiële dagblad uit ….2011… Nog maar 6 jaar geleden! Elektrisch rijden is suf, langzaam- en voor oude mensen,,,,, -zo gaat het artikel vrolijk verder-… Natuurlijk hebben we het dan- ook nog even– over de actieradius van maximaal 130 Km in optimale omstandigheden ….. En hoe is dat dan nu? 6 jaar later ….. Ik geef u even enkele “adembenemende” feiten:

Uitgerekend (!) sportauto’s verschenen met een elektrische aandrijving! Geen idee of het mogelijke imago daar nu de diepere gedachte achter was of dat de “hogere investering” dan in ieder geval “sportief kon verklaart”. Tesla koos ook natuurlijk niet zomaar voor het model S : schoon rijden “maar niet te braaf !” Dus, moest hiermee dan toch ook het gemis (?) van geluid en technische hoogstandjes als turbo’s en veel-cilinders worden goed gemaakt met het model van de auto ?!

Tesla heeft veel geleerd van Apple en daarmee zien zij kans- om technische snufjes die niets te maken hebben met de rijprestaties van een auto- toch sexy te maken…. en daarmee dus “”een nieuw imago aan onze trouwe vierwieler toe te voegen””. Elon Musk, “idool-status houder” en oprichter van Tesla- introduceerde niet voor niets in een “Apple achtige show” zijn nieuwe Model 3. De nieuwe technieken prominent etalerend “on stage” Zelfsturend, minimalistisch design, maar ook acceleratie van 0 tot 100 in 3 seconden en met een dashboard zonder knoppen.

Een rijdende Ipad- en daarmee is er dus eigenlijk al een “Apple car”. Het heeft geholpen om het imago van elektrisch rijden –“te laden”naar iets wat je graag wilt hebben …..of kunt rijden ….. kunt delen zelfs (!). De nieuwe generatie gebruikers-  die met de iPad is opgegroeid- heeft “”minder benzine in haar collectief geheugen”” dan de huidige generatie autobezitters…..

-Meng dit met het enige fiscale voordeel wat nog op te halen is met betrekking tot de bijtelling voor privégebruik- en je snapt de diverse conclusies uit een groot onderzoek uitgevoerd door “Roland Berger”. Zij concluderen o.a.- in een wereldwijd onderzoek- dat al 4 op 10 consumenten- inmiddels een elektrisch voertuig als aantrekkijk ziet. En ze komen eraan hoor! Betaalbare accu- aangedreven middenklassers  “voor huis tuin en werk gebruik”….

Alle grote merken werken er hard aan — vooral ook omdat grote landen als China hierop zelf “gas geven “ –aangezien de uitstoot van uitlaatgassen daar in de steden niet meer houdbaar is. En China nu een voorsprong geven (?) in al haar ontwikkeling van elektrische auto’s geeft angstzweet bij de bestaande Europese A merken. En gaat dit dan nu allemaal heel snel?!

We praten altijd graag “in grote termen” van disruptie en revolutie. Maar ik schaar het onder evolutie …….. De huidige autofabrikanten zullen ook haar diesel en benzine technieken nog verfijnen dat zij onder de 100 gram CO2- uitstoot uit gaan uitkomen. En daarmee zal de elektrische aandrijving voorlopig “ moeten concurreren”” .

Maar… om dan nog maar met de kop van mijn column af te sluiten …….in het imago van elektrisch rijden “zit meer dan voldoende prik!” In zes jaar tijd van Suf! naar Smart!

Publicaties

Pin It on Pinterest