De Spanning staat erop! 1/3; Een drieluik over elektrisch rijden.

Columns, XLLease archief

Horror scenario’s vliegen mij om de oren als ik op de bekende verjaarsdagfeestjes vertel dat vol elektrische rijden niet meer te stuiten is. “Man! als we hier in de straat allemaal tegelijk gaan laden dan vliegen de stoppen eruit !” 

“Dat gaat hem nooit worden!: zo snel het hele elektriciteitsnet aanpassen ? haha laat mij niet lachen!” En dat de overheden nu in diverse landen serieus druk zetten op een snelle invoering van elektrisch rijden helpt niet om “dit soort spoken te mennen”.

Vanaf 2030 alléén nog maar verkoop van elektrisch vervoer vraagt volgens de energiesector in diverse grote Europese landen om forse investeringen in extra elektriciteitscentrales. En hoe zit het dan binnen onze eigen landsgrenzen?

Daar zijn juist de energiebedrijven al volop bezig met de ontwikkeling en inrichting van hun systemen om voor de opkomende vraag naar “prik voor in auto’s” te gaan voorzien. TenneT, onze beheerder van de hoogste spanning in Nederland, heeft daar een mooie berekening van gemaakt. Zij geeft aan dat een gemiddelde auto, met een gemiddeld kilometrage per jaar, 3000 kilo-Watt-uur zal vragen…….. Laat dat los op 7 miljoen auto’s, dat is bijna heel rijdend Nederland, dan is dat in totaal 21Tera-Watt-uur.  Concreet; 18 % stijging t.o.v. de huidige vraag!

Beste fors inderdaad maar ik verzekerd u: er gaat nooit in één keer, op één plek, gelijktijdig geladen worden …….. En wat is dan het toverwoord?  Smart laden! Smart laden kan uit diverse elementen bestaan. Het meest voor de hand ligt natuurlijk in bepaalde tijdsblokken laden of afhankelijk van “voorgeprogrammeerde te rijden afstanden voor de volgende dag (!) laden”.

Maar één mogelijk scenario spreekt mij het meeste aan: “op basis van de kracht van vraag en aanbod het laden sturen m.b.v. prijsprikkels!”. Hiermee bedoel ik: de stroomprijs laten fluctueren op momenten van de dag, maar ook op momenten van de week.  Ideaal als ik bijvoorbeeld weet dat ik de volgende dag maar 200 km nodig heb. Ik betaal daarvoor ook minder, als ik dit van te voren aangeef, in plaats van dat ik “hem helemaal vol gooi”.

Als de vraag groot is stijgt de prijs dus ik wacht even met laden want ik zie nu al op mijn App dat de prijs over 6 uur lager ligt…….. Ik programeer mijn App zó dat deze zelf het laadmoment van de nacht kiest waarop de prijs het gunstigst is en toch uitgerekend dat ik morgen b.v. “de 300 KM actieradius haal! ”

En de batterij techniek ontwikkeld zich ook nog door- waardoor ook de opslag capaciteit wordt vergroot. Het slim teruggeven van stroom aan het  Electranet vanuit de autoaccu is geen science fiction meer.   

Publicaties

Pin It on Pinterest